Förändringar i de tyska vägtullsatserna (MAUT) genomförs från och med den 1 december 2023. Från och med januari 2024 kommer samtidigt EU:s utsläppssystem för handel (EU ETS) att genomgå en förlängning som omfattar koldioxidutsläpp som genereras vid inträde i EU:s hamnar. Denna utveckling medför ekonomiska ökningar för sjöfraktskunder.
EU:s utsläppssystem för handel är ett system för utsläppsbegränsning för handel som inrättades 2005 för att bekämpa klimatförändringarna. Detta håller nu på att utvidgas till att omfatta mer än så. Inledningsvis är det inriktat på CO2-utsläpp och utesluter metan- och NOX-utsläpp fram till deras planerade inkludering 2026. EU:s utsläppssystem för handel omfattar 50 % av utsläppen för resor utanför EU och 100 % av utsläppen mellan EU:s hamnar och inom EU:s hamnar.
Kunder kommer att uppleva en tilläggsavgift i samband med dessa utsläppsregler. Vårt team utvärderar aktivt kostnadskonsekvenserna och kommer att tillhandahålla detaljerad information omgående. Vi prioriterar transparens och strävar efter att hålla våra värderade partners informerade om eventuella operativa förändringar. För ytterligare frågor eller information är vårt dedikerade team redo att hjälpa dig.
För mer information om EU:s utsläppssystem för handel kan du besöka EU:s webbplats.
https://climate.ec.europa.eu/eu-action/transport/reducing-emissions-shipping-sector_en
Mer information om ändringarna i MAUT:
https://www.collicare.se/om-oss/nyheter/co2-skatt-ingar-i-vagskatt-i-tyskland